Jak zaplanować angażujący trening piłkarski?

Bycie trenerem piłki nożnej czy to dzieci, czy dorosłych zawodników nie jest łatwym zadaniem. W rozwijaniu konkretnych umiejętności najważniejsze jest, by piłkarze nie tracili zapału do ćwiczeń i by czuli, że dany trening przynosi odpowiednie rezultaty, a to wszystko w głównej mierze zależy właśnie od trenera. Musi on poprowadzić trening tak, by był on ciekawy, angażujący i przede wszystkim pozbawiony monotonni. Sprawdźmy więc jak to zrobić.

Dlaczego każdy trening powinien się od siebie różnić?

Zanim jednak przejdziemy do tego, jak pracować z piłkarzami, warto zastanowić się nad tym, dlaczego unikanie monotonii jest tak ważne. Ktoś mógłby przecież powiedzieć, że wyćwiczenie konkretnych technik to klucz do sukcesu i mógłby mieć rację, ale nie w przypadku piłki nożnej. Ten sport jest bardzo dynamiczny i wyćwiczenie zagrań do perfekcji na dłuższą metę się nie sprawdzi, ponieważ każda drużyna, a nawet każdy zawodnik za każdym razem może wykonać zupełnie inny i niespodziewany ruch, na który piłkarz musi być przygotowany.

Ponadto  nawet w zwyczajnych treningach bywa tak, że wykonywanie przez dłuższy czas tych samych ćwiczeń jest po prostu demotywujące i odbiera możliwość rozwoju, co nie popłaca podczas meczów.

Jak zorganizować trening?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że składa się on z kilku etapów, a nie tylko samej gry. Każdy trener powinien przeprowadzić rozgrzewkę, główne ćwiczenia szkolące i rozciąganie. Wbrew pozorom to właśnie pierwszy i ostatni etap są najważniejsze, ponieważ odpowiadają za formę zawodników.

Rozgrzewka angażuje wszystkie części ciała, przygotowując je do reszty treningu niezależnie od rodzaju późniejszych ćwiczeń, zaś rozciąganie skupia się zwłaszcza na tych partiach, które pracowały najciężej podczas całego treningu. Przeprowadzenie ich pozwala uniknąć wielu kontuzji oraz zakwasów po dużym wysiłku, gdyż organizm lepiej się regeneruje i jest gotowy na kolejne wyzwania. W ten sposób buduje się również wytrzymałość zawodników, dzięki czemu są oni w stanie wytrzymać na boisku przez całe 90 minut, a nawet i dłużej.

Jakie ćwiczenia wykonywać?

Jeśli zaś chodzi o główne treningi, to nie powinny się one skupiać jedynie na rozgrywaniu meczów, ćwiczeniu taktyki i ciągłym lataniu za piłką. Atrakcyjne treningi powinny się składać z kilku lub kilkunastu różnych ćwiczeń rozwijających np. samo obycie z piłką, współpracę między zawodnikami oraz umiejętności zawodników takie jak szybkość, zwinność, celność, a nawet analizę sytuacji i podejmowanie działań na boisku.

Tego wszystkiego nie można nauczyć poprzez rozgrywki, a raczej poprzez ćwiczenia w parach, tory przeszkód i pojedyncze gry z piłką, np. walkę o nią na wzór głupiego jasia. Dzięki temu zawodnicy zdobędą umiejętności, które później bez problemu wykorzystają w realnej grze na murawie.

Jaki sprzęt się przyda?

Wiadomo, że najbardziej potrzebne są bramki i piłki, jednak aby skutecznie urozmaicić grę, warto wyposażyć się również w taki sprzęt sportowy jak np. pachołki treningowe. Służą one podczas wielu ćwiczeń choćby jako przeszkody, ale też umożliwiają odwzorowanie pozycji przeciwników, zaznaczanie szczególnych punktów na boisku oraz spełniają wiele innych różnych zastosowań, na które już sami trenerzy mają ciekawe pomysły.

Innym efektownym sprzętem jest również elektroniczna tablica wyświetlająca wyniki nie tylko te meczowe, ale też z konkretnych ćwiczeń w parach lub w mniejszych drużynach. Dzięki niej zawodnicy bardzo często czują się jak profesjonaliści, co bardziej motywuje do dalszego działania.

Podsumowanie

Widać więc, że aby zorganizować wartościowy trening, trzeba się nieco postarać. Dużą rolę w kształtowaniu umiejętności piłkarzy odrywa kreatywność trenera i jego podejście. Powinien on pamiętać o różnych etapach treningu, różnorodności ćwiczeń i systematycznym urozmaicaniu ich np. poprzez użycie takich akcesoriów jak pachołki treningowe. Dzięki temu zawodnicy nie odczuwają monotonności, a raczej poczucie rozwoju co dodatkowo mobilizuje ich do jeszcze lepszej gry i polepszania swoich piłkarskich umiejętności.